افرادی که از مهارت خودتنظیمی استفاده میکنند میتوانند از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شوند و به خود انگیزه دهند تا در یادگیری خود مشارکت کنند و آن را بهبود بخشند.
در قلب این مهارت فراشناخت قرار دارد!
🔻این اصطلاح فراتر از یک تعریف ساده از «تفکر در مورد فکر کردن» میباشد، معلمان میتوانند با استفاده از نمونههای کلاسی توصیف دقیقی از فراشناخت را ارائه دهند. اولین قدم در کمک به معلمان برای بهبود فراشناختِ دانشآموزان درک صحیح از آن است.
🔹ارائه موقعیتهای یادگیری با استفاده از دانش فراشناخت:
بررسی تواناییها و نگرشهای خودمان (شناخت خودمان به عنوان یک یادگیرنده)
چه استراتژیهایی برای ما موثر و در دسترس است (دانش استراتژی)
انجام نوع خاصی از یک فعالیت (داشتن دانش برای انجام یک کار مشخص)

🔸هنگامی در حال یادگیری انجام یک کار هستیم، فرآیند یادگیری با کسب دانش مرتبط با آن کار شروع میشود، سپس آن دانش را اعمال و تطبیق میدهیم.
🔸 این نوع نگرش در مورد برنامهریزی چگونگی انجام یک کار میباشد، چرخه نظارت بر استراتژی برای بررسی پیشرفت در حین انجام یک کار و سپس ارزیابی موفقیت کلی آن کار صورت میپذیرد. دیاگرام فوق نشاندهنده چرخه تنظیم فراشناختی است.
🔸این چرخه به صورت مداوم و یکپارچه میباشد. همانطور که در هنگام انجام یک کار با استفاده از مهارتهای فراشناختی و شناختی خود پیشرفت میکنید، دانش فراشناختی خود (از خودتان، استراتژی ها و وظایف) و همچنین دانش و مهارتهای مرتبط با آن موضوع را بهروز میکنید.
📍معلمان باید همواره چرخه برنامهریزی، نظارت، ارزیابی و جنبه های مختلف دانش فراشناختی (یادگیرنده،استراتژی ها، وظیفه) را تکرار کنند و این موارد را باید در هنگام تعیین وظایف یادگیری دانشآموزان برای تکمیل مهارت آنها در نظر بگیرند.
در یادگیرندگان خبره، این فرآیندها به صورت ناخودآگاه و خودکار انجام میشود. با این حال، در مبتدیان، توسعه و انجام آنها بسیار ارزشمند است.
برگرفته از کانال شناخت و تربیت