✔️ آیا میتوانیم مهارتهای تفکرمان را توسعه دهیم؟
📍تا سالها در جامعهی تعلیم و تربیت مبتنی بر دیدگاه پیاژه باور عمومی شان این بود که کودکان و نوجوانان بنا به گروه سنیشان، محدودیتهایی برای توسعه و بهکارگیری مهارتهای تفکر دارند.
📍 در این نظریه، پیاژه ادعا میکند که تفکر در گروههای مختلف سنی دارای کیفیتهای متفاوتی است و کودکان تنها پس از طی کردن مراحل رشدی مشخصی قادر به تفکر انتزاعی هستند.
📍امروزه دیدگاه خطی پیاژه به رشد شناختی مورد نقد واقع شده و معتقدند که تفاوت بین تفکر بزرگسالان و کودکان، بیش از اینکه متأثر از تحول کیفی آن باشد، به دلیل تفاوت در سطح دانش و تجربه است.
🔹 بنابراین، نه تنها کودکان از آنچه فکر میکنیم از نظر شناختی توانمندترند، بلکه توانمندی شناختی بزرگسالان هم ممکن است از آنچه انتظار داریم کمتر باشد.
🔹بنابراین کودکان و نوجوانان، در هر سنی قادرند که مهارتهای تفکر را به کار گیرند و آن را توسعه دهند.
🔹از این رو، معلمان و طراحان درسي ميتوانند برنامههايي را با هدف توسعهي تفكر كودكان طراحي كنند.
❗️اما باید بدانیم مهارتهای تفکر صرفاً طی موفقیتها حاصل نمیشوند، بلکه شکستها و ناکامیها هم میتوانند در آموزش تفکر ماهرانه تأثیر بسزایی داشته باشند.
❗️پس نباید از شکستها و عدم موفقیتهای مقطعی کودکان و نوجوانان هراس داشت.
برگرفته از کانال شناخت و تربیت